Weekje 6 alweer! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Chrissy Roessel - WaarBenJij.nu Weekje 6 alweer! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Chrissy Roessel - WaarBenJij.nu

Weekje 6 alweer!

Door: Chrissy van Roessel

Blijf op de hoogte en volg Chrissy

06 Oktober 2014 | Peru, Cuzco

Hallo lieve mensen!!

Potverdikkie wat gaat de tijd toch weer snel hier.. ben ondertussen alweer 6 weekjes van huis en heb voor mijn gevoel nog maar veel te weinig gedaan! De afgelopen 3 weken bestonden vooral uit welkomstfeestjes voor de nieuwe vrijwilligers, afscheidsfeestjes voor al die mensen die alweer gaan, verjaardagsfeestjes (dat zijn de zwaarste), feestjes om een Spaanse achternaam te vieren, of welke andere reden dan ook om maar te feesten!! Gelukkig heb ik ook nog wel wat andere dingen gedaan zoals werken, de cacao en koffie plantages bezocht, gebarbequed en vooral gewoon genoten van het mooie Cusco.

Ik zal eerst maar eens beginnen te vertellen over het familiefeestje! Blijkbaar is het hier redelijk normaal dat je dus 1 keer per jaar je achternaam viert. Zo'n feestje wordt dan ook redelijk groot uitgepakt aangezien de families hier redelijk enorm zijn! Samen met een mannetje of 70 huur je dus een heel terras af, daar zet je een enorme tent op gevuld met tafels en stoelen, je huurt een bandje, je koopt een kratje bier of 100, je slacht zon 20 varkens, je huurt een groepje dansers en je begint natuurlijk 's ochtends om 9 uur met zuipen. Wat een spektakel! Dit was dus het familiefeestje van een vriendin van mijn broertje hier en natuurlijk konden wij gewoon langs komen. Aangezien ik de enige Gringo was (woord voor blonde blanke buitenlander) die 2 koppen groter was dan de gemiddelde Peruaan moest er natuurlijk wel met mij gedanst worden. Na een aantal biertjes heb ik dus toch maar heel enthousiast Salsa mee gedanst en me gewaagd aan alle andere rare volksdansen. Uiteraard heb ik uitbundig geluisterd naar alle Spaanse verhalen en geantwoord met 'Qué bien', 'Aah interessante' en 'sí ' aangezien ik er geen touw aan vast kon knopen.. Wanneer een Peruaan gedronken heeft, plakt hij alle woorden aan elkaar, spreekt ze maar half uit en lacht continu, erg interessant dus! De standaard vraag was trouwens ook 'De donde eres' wat ze na 10 minuten alweer vergeten waren en het dus maar opnieuw vroegen. Holanda was dus ook 1 van mijn standaard antwoorden ;)
Na deze gezellig middag besloten we een nachtje te blijven in het prachtige Urubamba en hebben onszelf maar goed gedaan aan een flesje Whisky en een dansje in de lokale discotheek. Wat de dronken Peruanen hier doen, is alleen maar vechten. Om de 10 minuten ligt er wel weer eentje op de grond en sneuvelt er hier en daar wel eens een flesje bier.. heel normaal blijkbaar!

Ik geloof dat ik het weekend hierna niet zo heel veel gedaan heb maar vooral druk bezig was geweest met de voorbereidingen voor de Internationale dag van Cacao.

Gelukkig vond mijn baas het trouwens ook nodig dat ik de tour van ChocoMuseo eens mee zou maken, aangezien ik die later zou moeten gaan verkopen. Dit hield dus in dat ze me een paar dagen van tevoren vertelde dat ik 3 dagen weg zou gaan, top! Samen met de gids en 5 andere toeristen, hebben we de koffie en cacao plantages bezocht in een klein dorpje genaamd Chontamo. Super interessant aangezien op zon plantage wel meer dan 20 verschillende nieuwe vruchten te vinden zijn. Uiteraard hebben we alles vers geplukt en mogen proberen, WOUW! Wat een gemis in Nederland! Naast deze ervaring hebben we ook onze eigen koffie en chocola gemaakt maar dat laatste was niet zo'n succes. 100% pure chocola is echt niet te eten en super agressief op je maag.. Tip! voeg wat melk en suiker toe ;) Weer iets geleerd..!

Na deze 2 dagen vol informatie begonnen we met een tocht richting Machu Pichu wat ook echt heel gaaf was! Wandelen door deze natuur hier is echt iets wat ik elke dag wel zou willen doen, zo mooi, echt onvoorstelbaar! Jammer maar helaas heb ik Machu Pichu niet bereikt aangezien mijn baas daar niet voor wilde betalen :P Dat staat dus nog op mijn to do lijstje, maar wel heb ik de warm water bronnen bezocht na 1,5 dag wandelen :) Heerlijk, om even lekker bij te komen in dat natuurlijke warme water in de middle of nowhere! Mijn reisje eindigde na een 5 uur lange busreis, vergezeld door een Peruaan die het heeft bereikt om ook echt 5 uur lang te praten.. pff wat was dat vermoeiend zeg!

Even denken, wat heb ik na dit weekend gedaan.. ochja natuurlijk, de grote dag voor ChocoMuseo!! El Día International del Cacao y Chocolate.. wat een dag wat een dag.. Aangezien ik deze hele dag had moeten organiseren was het ook mijn verantwoordelijkheid om hem draaiende te houden wat me best wel wat energie kostte. 's ochtends vroeg hebben we heel het museum versierd, een Peruaan aangekleed als Cacao Fruit en een Foto wedstrijd georganiseerd. Uiteraard waren er de hele dag door gratis brownies, chocladetaart en koekjes en hebben we veel mensen blij gemaakt. Aan het eind van de dag hebben we tevreden met alle werknemers gegeten en een lekker biertje gedronken om de volgende dag weer lekker brak te beginnen..

Ondertussen ben ik alweer aangekomen bij dit weekend, wat niet zo heel speciaal was.. Ik heb vooral genoten van de goedkope drankjes in mijn favoriete kroegje: 'Wild Rover'. Deze zaterdag waren er trouwens nergens Peruanen te vinden omdat ze op zondag allemaal moesten stemmen. Het is dus verboden om 24 uur van tevoren alcohol te drinken! Als de politie je tegen komt de avond van te voren met alcohol op, mag je gewoon een dagje in de cel spenderen dus beter van niet!

Waar ik trouwens ook eindelijk achter ben is waarom ze hier zo veel toeteren! Als je als bestuurder het volgende wil duidelijk maken, toeter je:
1. Hey ga aan de kant!
2. Hallo, ik ben een taxi, wil je instappen?
3. Kijk uit, over 100 meter kom ik eraan!!
4. Ik nader een kruispunt en heb geen zin om af te remmen dus nu ik toeter weet je dat ik eraan kom en je moet wachten!!
5. Waag het eens om over te steken, ik ga echt niet stoppen!!
6. Rij eens door!

Ik denk dat het dat wel een beetje is.. heel verwarrend als je dat dus niet snapt!

Waar ik me ook nog mee bezig heb gehouden is de keuze om naar een appartement te gaan of lekker thuis bij de familie te blijven.. Ik heb het zo goed bij mijn nieuwe familie hier dat ik eigenlijk niet wilde gaan.. het dilemma is alleen dat een appartement dus goedkoper is, dichter in het centrum en makkelijker is om wat te eten of af te spreken met vrienden aangezien ze thuis altijd eten voor me klaar hebben staan en het een beetje ondankbaar is om niet op te komen dagen. Aan de andere kant, heb ik natuurlijk maar weinig tijd om boodschappen te doen, te koken, te wassen en schoon te maken en is het wel verrekkes handig om bij dit gezinnetje te blijven.. Na een lang beraad met mezelf heb ik toch maar besloten om naar het appartementje te gaan aangezien iedereen daar wel zo goed over te spreken is.. Dat betekend dat ik dus over een weekje mijn familie al moet gaan verlaten en het volwassen leventje moet gaan leven! Ben benieuwd hoe dat wordt!

Dus.. dat was het wel weer zo'n beetje denk ik! Gelukkig heb ik alweer wat plannen voor de komende weken dus ga me zeker niet vervelen! Als het goed is ga ik eerst de oktoberfesten vieren, dan naar de Amazone, dan de Salcantay trek wandelen (en dus naar Machu Pichu!) dan komt er ook nog een klein festivalletje aan in Lima en ik probeer ondertussen nog ergens een goedkoop ticket te bemachtigen om een uitvlucht te doen naar Curacao.. naar Keesje :) Dat laatste zal wel een beetje moeilijk worden maar zeker het proberen waard!

Oke lieve mensen, ik ga jullie weer verlaten. Hopelijk kunnen jullie nu weer even vooruit! Ik ga proberen jullie vanaf nu wat beter op de hoogte te houden maar kan natuurlijk niets beloven ;)

Hasta Luego en een dikke Kus!!
Halleejj

  • 06 Oktober 2014 - 08:25

    Guus:

    Leuke foto's & verhalen Chrissy. Veel plezier en succes in de komende maanden.

    Groeten vanuit Long Beach, CA

  • 06 Oktober 2014 - 20:31

    Henriette:

    Geweldig Chrissy. Wat ben je ook een ding hè. Volgens mij kom je inderdaad tijd te kort. Ik snap het volledig. Geniet er van want dit is eenmalig. Je bent ook met je kontje in de boter gevallen. Veel plezier meid. Heel veel groetjes en kusjes van ons.

  • 06 Oktober 2014 - 23:00

    Ton Van Roessel:

    Mooi verhaal Chrissy! Je maakt in ieder geval van alles mee en komt nog eens ergens.. Een betje jaloers ben ik wel! Groetjes, en houd ons op de hoogte, papa

  • 06 Oktober 2014 - 23:08

    Henriette:

    Hele mooie foto's trouwens. Het is er echt schitterend. En toch maar op jezelf gaan wonen?
    Dat zal weer wennen zijn. Heb je weer een nieuw maatje gevonden of is dat nog het Deense meisje?
    Groetjes en kusjes
    Mama

  • 07 Oktober 2014 - 19:38

    Frank Heijmans:

    hee Chrissy wat een leuk verslag. Kom je wel aan werken toe (stage) lijkt me echt vermoeiend al die feestjes en uitstapjes. Geniet ervan en de groetjes. Frank

  • 09 Oktober 2014 - 19:43

    Petra Heijmans:

    weer een mooi verhaal Chrissy!
    Leuk om te lezen, wat maak jij veel mee!,
    Ondertussen gaat hier ook alles door, Bas heeft het halletje al klaar,
    Is echt mooi geworden!
    Nou heel veel plezier nog en een fijne stage
    En vooral alles gaan bekijken! Doeijjjjj

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2015

The little things will make me miss it...

10 Januari 2015

Laatste 3 weken

21 November 2014

WOUW Wat een tour!

09 November 2014

Wereldwonder # 1

21 Oktober 2014

In the Jungle!
Chrissy

Actief sinds 28 Aug. 2014
Verslag gelezen: 430
Totaal aantal bezoekers 18929

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: